Skąd właściwie wzięły się opony 29 calowe?

Jeszcze parę lat temu, na rynku dostępne były jedynie rowery o rozmiarze kół 26 cali, 24 cale w rowerach dla dzieci i 20 cali w BMXach oraz składakach. Obecnie przekrój rozmiarów znacznie się zwiększył. Skąd jednak ta tendencja? Kto wymyślił, żeby w górskich rowerach instalować takie duże koła? I czy nie przeszkadzają one o jeździe w terenie – nie ograniczają zwrotności i zwinności roweru?

Kto wpadł na pomysł opon rowerowych 29 cali?

opona rowerowa 29

Zazwyczaj takie inicjatywy wychodzą od jednej osoby. Tak było również w tym przypadku. Jeden z kolarzy górskich, dość wysoki mężczyzna, stwierdził, że zwiększenie rozmiaru kół w jego rowerze może przynieść mu wymierne korzyści. Jest w tym twierdzeniu sporo racji. Opona rowerowa 29 cali pozwala na lepsze pokonywanie przeszkód i zwiększa komfort jazdy rowerzysty. Mimo, że czas potrzebny na rozpędzenie się jest większy, niż w przypadku kół o mniejszej średnicy, tak duży rozmiar koła gwarantuje lepsze wykorzystanie energii rozpędu. Jak zwykle więc w takich przypadkach bywa, pomysł kreatywnego kolarza został doceniony i rozpropagowany. Coraz więcej kolarzy górskich wybiera rowery o kołach 29 cali, albo przynajmniej 27,5 cala. Coraz mniej jest także tych sceptycznie do takiej wielkości kół nastawionych. 29-ery podbijają już także rynek amatorskich rowerów górskich, ciesząc się coraz większą popularnością.

Genialne pomysły zazwyczaj rodzą się w wyniku próby ułatwienia sobie życia. I chociaż duże koła mają dużo wad – łatwiej jest je skrzywić, mają mniejszą zwrotność, rower na takich kołach cechuje się większą bezwładnością, to jednak liczba zalet wydaje się je przewyższać. Osobiście również posiadam rower na oponach 29 calowych i nie zamieniłabym ich na żadne inne. Może rower zajmuje mi pół pokoju, ale jest tego wart.